Od 1 września ruszył pilotażowy program Ministerstwa Rozwoju dotyczący rozwoju usług płatności bezgotówkowych. Płatności bezgotówkowe, to rozliczenia pieniężne, w których zarówno płatnik jak i odbiorca nie mają fizycznie kontaktu z gotówką, a na każdym etapie transakcji wykorzystują posiadane przez siebie rachunki płatnicze lub bankowe. Płatności bezgotówkowe, z których na co dzień korzystamy w sklepach, w wielu samorządach to dopiero wprowadzana od kilku lat nowość. Instytucje dość sceptycznie podchodzą do transakcji kartami płatniczym, głównie żeby nie generować dodatkowych kosztów. Zgodnie z wynikami badania opinii publicznej przeprowadzonego w 2015 r. przez firmę ARC Rynek i Opinia dla organizacji VISA wynika, że jedynie 12 proc. respondentów korzystało kiedykolwiek z płatności kartą płatniczą w urzędzie administracji publicznej, pomimo że chęć zapłacenia kartą w takim miejscu zadeklarowało aż 73 proc. respondentów.
Wśród 200-tu urzędów w Polsce, do których trafią terminale płatnicze w ramach tego programu znalazło się również Starostwo Powiatowe w Jaworze. W czasie trwania pilotażu zarówno urząd, jak również petenci nie będą z tego tytułu obciążani żadnymi dodatkowymi kosztami (prowizjami).
„Mam nadzieje, że uruchomienie terminalu płatniczego zwiększy dostępność do usług w naszym urzędzie, a tym samym usprawni jego funkcjonowanie. Dzięki terminalowi mieszkańcy powiatu jaworskiego będą mogli uiścić opłaty za prawo jazdy, dowód czy tablice rejestracyjne. Będzie też można zapłacić za materiały geodezyjne udostępniane geodetom lub za inne usługi wykonywane w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Czy system się sprawdzi, to się wkrótce oczywiście okaże" - podkreśla Stanisław Laskowski Starosta Jaworski.
Starostwo Powiatowe w Jaworze